Problematiek bij gebruik van de E10 brandstof

HMT Redactie

HMT Redactie

Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp

De laatste tijd staat de problematiek rond de E10 brandstof volop in de belangstelling. In de media is hier diverse malen aandacht aan besteed. Zo ook in Radar waar P. Tap, docent autotechniek, aangaf dat de bio-ethanol die in als toevoeging in E10 zit vocht aantrekt waardoor er vocht in de motorolie kan blijven zitten. Zo stuurde Gerard Willems ons een artikel, hij kreeg een tip van zijn zoon Dirk Willems, over dit onderwerp door. Dit artikel, gevonden op de site van AMT, gaat uitgebreid in op de problemen die het gebruik van de brandstof E10 op kan leveren. Hieronder staan een paar punten die uit het artikel zijn uitgelicht. Voor het volledig artikel, volgt hierbij de link er naar toe.

www.amt.nl/techniek/artikel/2019/11/e10-brandstof-hoe-rampzalig-is-het-10164959

‘Euro 95 heeft uit milieuoverwegingen plaats gemaakt voor E10. Dat kan tot 10% bio-ethanol bevatten. Inmiddels doen de rampverhalen al de rondte. Auto’s lopen kapot, na een periode van stilstand doen ze het niet meer. Wat is er van waar?

Sinds 1 oktober moeten tankstations met twee of meer tankinstallaties bij minimaal de helft van hun vulpistolen E10 aanbieden. E10 is benzine waarin tussen 7,5% en 10% bio-ethanol zit. Het neemt bij de pompen de plaats in van Euro 95, waarin tot 5% bio-ethanol mocht zitten. Dat gaf al de nodige problemen met winterstalling van oldtimers en motoren en bij andere verbrandingsmotoren die weinig worden gebruikt, zoals generatoren, grasmaaiers en kettingzagen.

Bio-ethanol is alcohol die uit plantenresten is gemaakt. Dat helpt de CO2-uitstoot terug te dringen, want planten halen CO2 uit de lucht en zo ontstaat er een CO2-neutrale kringloop, wanneer je dat als brandstof gebruikt. De sprong van 5% naar 10% bio-ethanol zou voor 2% minder uitstoot zorgen.

In ethanol zit minder energie dan in benzine. Zou je op pure ethanol rijden, dan moet je 1,5 x zoveel inspuiten voor dezelfde energiewaarde en de juiste mengverhouding. Met 10% bijmenging van ethanol bij benzine is het probleem natuurlijk kleiner. Een moderne injectiemotor kan dat wel bijregelen, maar als je elke verbranding meer inspuit, gaat het brandstofverbruik wel omhoog.

E10 is ook behoorlijk agressief en corrosief. Het tast sommige rubbersoorten, polyester, fiberglas en bepaalde aluminiumlegeringen aan. Dat geeft dus problemen als het brandstofsysteem van dit soort materialen is gemaakt.

Een ander probleem, dat speciaal bij tweetakten optreedt, is dat ethanol en tweetaktolie niet samen willen oplossen in benzine. Dat is vooral lastig voor oudere tweetaktmotoren, die op mengsmering lopen. De olie ontmengd in de tank en je motor krijgt op een gegeven moment benzine zonder olie. Dan loopt hij kapot.

Met vriendelijke groeten, Gerard Willems

Deel dit bericht

Share on whatsapp
Share on email
Share on facebook
Share on twitter
Bert Leenders

Afscheid Bert Leenders als bestuurslid

Tijdens de on-line editie 8 maart jl. van de ALV Ledenvergadering hebben we na 20 prachtige bestuurs jaren afscheid genomen van de heer Bert Leenders …

Lees dit bericht
logo_hmt-w

Aspergegilde Peel en Maas

Onlangs zijn we door het Aspergegilde van Peel en Maas gevraagd om te ondersteunen in een ludieke actie van hun. Het zou mooi zijn als …

Lees dit bericht
ALV Historische Motoren en Tractoren vereniging

ALV Historische Motoren en Tractoren vereniging

Algemene ledenvergadering HMT Maandag 8 maart 2021 20:00 – 21:00 Aanmelden via Microsoft Teams Deelnemen Klik, en Teams opent automatisch (mits geínstalleerd op pc op …

Lees dit bericht
Translate »