Neem contact met ons op : Tel 06-83 551 209

Kentekening 2021 vraag & antwoord

Registratie & Kentekenplaatplicht Landbouwvoertuigen

Registratie en kentekenplicht tractoren
Foto van HMT Redactie

HMT Redactie

In de week van 16 december 2020 organiseerde HMT een presentatie over de regels omtrent de registratie en kentekenplaatplicht van landbouwvoertuigen. Met hulp van de RDW en Overwater Assurantie Adviesbureau zijn onderstaande presentatie gegeven.

Onderstaande vragen komen van onze leden af. Lees hieronder de vragen en antwoorden.

FAQ - vraag & antwoord over de kentekening van tractoren

Kan meteen na de registratie als de kentekencard in het bezit is.
Oldtimers moeten voor 1 januari 2022 (dus tijdens de conversie) geregistreerd worden. In een aantal gevallen hoeven ze pas vanaf 1 januari 2025 een kentekenplaat te voeren.
De APK gaat gelden voor snelle landbouwtrekkers op wielen en is vanuit een Europese richtlijn geregeld. In hoeverre in de toekomst de APK ook zou gaan gelden voor andere trekkers is niet bekend. Overigens geldt er geen APK-verplichting voor voertuigen die met ingang van 1 januari 2021 ouder zijn dan 50 jaar.
Klopt.
Je zult waarschijnlijk opgevangen hebben dat voertuigen van voor 1 januari 1978 de mogelijkheid hebben een blauwe kentekenplaat te voeren. Dat klopt ook. Verder is er niets speciaals met deze datum
Als het bestaande tractoren zijn dan kun je die het beste in de conversie periode registreren. Als je dat na 31 december 2021 nog zou willen dan moeten de voertuigen bij de RDW aangeboden worden voor een goedkeuring. Wil je met de trekkers sneller rijden dan 25 km/h dan moet je direct na de registratie al een kentekenplaat voeren. Alleen als je niet sneller gaat rijden dan 25 km/h kun je het voeren van een kentekenplaat nog uitstellen tot 1 januari 2025. Andersom geldt dus ook: geen gele kentekenplaat dan mag je niet sneller rijden dan 25 km/h.
Je kunt je oldtimer direct na 1 januari 2021 laten registreren. Je kunt ook meteen een kentekenplaat bevestigen. Vanaf 1 januari 2025 wordt dat toch verplicht. Als er een retro reflecterende kentekenplaat bevestigd is, is een afgeknotte driehoek niet meer verplicht.
Amerikaanse kentekenplaten zijn in principe nooit toegestaan behalve wanneer dit op het kentekenbewijs vermeld is. Dat wordt er uitsluitend op gezet wanneer er niet voldoende ruimte is voor de officiële Nederlandse kentekenplaat.
Tijdens de conversieperiode worden de voertuigen niet geschouwd door de RDW. Tenzij er bij het controleren van de gegevens vragen ontstaan over het voertuig of de identiteit van het voertuig.
Dat kan niet. Een GV kenteken is nooit op naam gesteld. Iemand heeft het wel ooit aangevraagd, maar het GV-kenteken hoort bij het voertuig. Tijdens de conversie wordt het voertuig pas voor het eerst officieel tenaamgesteld.
Een VIN-nummer laten inslaan door de RDW.
Dat geldt nu al voor alle motorvoertuigen. Alleen nu is het vaak een bedrijfsverzekering. Na registratie moet het voertuig op kenteken verzekerd worden. Na ontvangst van de nieuwe kentekencard moeten het kenteken en de meldcode doorgegeven worden aan de verzekeraar.
Als je er zeker van bent dat de voertuigen nooit op de openbare weg gaan komen zou je kunnen overwegen om ze niet te registreren. Maar dan kan later voor extra kosten zorgen als dit mocht veranderen. De enige andere manier is schorsen. Let daarbij op de zogenaamde verzamelaarsregeling schorsen.
Klopt. Wel registreren, maar geen kentekenplaatverplichting tot 1 januari 2025. Let wel op de afgeknotte driehoek.
Beginnen met VIN-nummer laten inslaan door RDW.
Nee, kan niet meer na 1 januari 2021.
Dat kan wel. Registreren in de conversieperiode.
Blauwe platen voeren mag op voertuigen met een DET van voor 1 januari 1978.
Nummer dat ingeslagen staat in het chassis. Eventueel nummer laten inslaan door de RDW.
Nee.
De APK gaat gelden voor trekkers op wielen met een max. constructiesnelheid van meer dan 40 km/h. Dit heeft niets te maken met de rijsnelheid. Zo ja, geld dit ook voor oldtimers? Trekkers met een DET (Datum Eerste toelating) van ouder dan 50 jaar zijn niet meer APK keuring plichtig.
Alle (land)aanhangwagens die vanaf 1 januari 2021 nieuw en ongebruikt op de openbare weg gaan komen moeten geregistreerd worden en een kentekenplaat voeren. In de conversie (voor het eerst op de openbare weg voor 1 januari 2021 gelden wat andere regels. Is de max. constructiesnelheid lager dan 25 km/h dan hoeft de aanhangwagen niet geregistreerd te worden. Daarboven wel.
APK-plicht gaat uitsluitend gelden voor snelle trekkers op wielen. Dus niet voor aanhangwagens.
Ik weet niet hoe de vraag bedoeld wordt, maar er zijn geen verschillen tussen hobby en beroep.
Registreren in de conversie kan alleen maar administratief in de periode van 1 januari 2021 tot 1 januari 2022. Daarna moet een voertuig van voor 1 januari 2021 gekeurd worden door de RDW. In een aantal gevallen hoeft de kentekenplaat pas bevestigd te worden vanaf 1 januari 2025.
Registreren tijdens de conversieperiode. Schorsen kan altijd nog als je er niet mee rijdt.
Binnen de keuzemogelijkheden die er zijn bepaald de eigenaar dat.
Tot 1 januari 2021 kan dit zogenaamde terugkeuren nog. Voertuig wordt dan een MMBS en moet voldoen aan de permanente eisen voor een MMBS. In de conversie kunnen deze voertuigen gewoon geregistreerd worden zonder dat ze gekeurd hoeven worden. Vanaf 1 januari 2021 kunnen voertuigen niet meer terug gekeurd worden naar MMBS. Dan zal voor deze militaire voertuigen een andere voertuig categorie gekozen moeten worden om ermee op de openbare weg te gaan rijden.
Nee. Als ze maar nooit op de openbare weg komen.
De linnen kentekenplaat mag niet gebruikt worden. Elk voertuig dat voer registratie aangeboden wordt krijgt een nieuw kenteken. Voor trekkers beging dit met TBB-………… Als het linnen kenteken een GV-kenteken is kan in principe het kentekennummer blijven bestaan. De linnen kentekenplaat moet wel vervangen worden door een GAIK-plaat (geel met een blauw vlakje) of eventueel een blauwe plaat als de DET van voor 1 januari 1978 is.
Alleen als het om een GV-kenteken gaat.
De nieuwe eigenaar moet zich identificeren met DigiD. Kan dus niet met een ander DigiD.
Als een voertuig gedemonteerd is om opgeknapt te worden (de diverse onderdelen zijn aanwezig en je weet wat voor voertuig het gaat worden) en je hebt een VIN-nummer in het chassis dan kan dat en is zelfs aan te bevelen. Na de conversie periode moet het voertuig voor registratie gekeurd worden. Tijdens de registratie wordt het voertuig in principe niet gezien en gekeurd door de RDW. Voertuig moet wel na revisie of opknapbeurt aan de permanente eisen voldoen. De handhaver kan hierop toezien als het voertuig later op de openbare weg komt.
Soms is het verschil tussen type en handelsbenaming moeilijk te maken. Maar let bij het invullen ook op de extra info die hierover vermeld staat bij het infoblokje. Maak gewoon een logische keuze bij het bouwjaar. Buiten de bouwperiode een datum kiezen valt in elk geval op.
Het gaat om de maximale constructiesnelheid van het voertuig. Ofwel hoe hard mag en kan het voertuig (volgens de fabrikant rijden). In welke snelheid of stand van de aandrijving dit gebeurt is niet van belang
Aanhangwagens met een toegestane max. massa zijn niet registratie- en kentekenplaatplichtig (geldt voor zowel snelverkeer als langzaam verkeer).
Nee. Deze platen zijn niet toegestaan.
Een oude vrachtwagen aanhangwagen moet sowieso al gekentekend zijn en geregistreerd staan als voertuig categorie O. Deze voertuigen zijn mogelijk al APK plichtig als O-categorie. Het maakt niet uit of je die achter een vrachtwagen of een trekker hangt. Let op: aanhangwagens van de categorie R of S zijn straks niet APK=plichtig. En als de vrachtwagen aanhangwagen van de categorie O ouder is dan 50 jaar ook niet vanaf 1 januari 2021.
In principe gaat het 1 voor 1. In de loop van het eerste kwartaal komt er wel een mogelijkheid om meer dan 25 voertuigen tegelijkertijd te registreren. Maar die mogelijkheid is er nog niet op 1 januari 2021.
In de typegoedkeuring is de breedte van het voertuig opgegeven. Die kan eventueel variabel zijn. Dubbel lucht kan gewoon gemonteerd worden. Zolang de maximale breedte niet overschreden wordt.
Iemand anders zou kunnen betalen.
Die aanhangwagen bestaat niet meer voor de RDW. Als je in de conversie VIN-nummer en merk gaat opgeven kan het zijn dat de systemen dit voertuig herkennen en dat er vragen gesteld gaan worden. Op zich is vervolgens registreren als aanhangwagen van de categorie R (landbouwaanhangwagen geen probleem). Hij moet gewoon voldoen aan de permanente eisen van een landbouwaanhangwagen (Hoofdstuk 5 van de Regeling voertuigen).

Presentatie RDW

Presentatie Overwater

Deel dit bericht

Samen kieken

Aftermovie Internationaal Historisch Festival 2024 Panningen

Even terugkijken! Het Internationaal Historisch Festival 2024 zit erop, en wat een editie was het! Met bijna 25.000 bezoekers hebben we meer dan 3000 tractoren ...
Lees dit bericht
heyy goed opletten

!! EVEN GOED OPLETTEN !!

Zoals eerder gemeld gaan de inschrijvingen voor het IHF vanavond om 18.00uur open! De pagina om digitaal in te schrijven vind uw op www.ihfinschrijvingen.nl Een ...
Lees dit bericht
Retificatie Neunen

Rectificatie Stationaire motoren show Nuenen

In de klep van april, nr 260, stond op pagina 11 een artikel over de motoren show in Nuenen. Hier stond helaas de verkeerde link ...
Lees dit bericht
Translate »