Kentekening 2021 vraag & antwoord
Registratie & Kentekenplaatplicht Landbouwvoertuigen
HMT Redactie
In de week van 16 december 2020 organiseerde HMT een presentatie over de regels omtrent de registratie en kentekenplaatplicht van landbouwvoertuigen. Met hulp van de RDW en Overwater Assurantie Adviesbureau zijn onderstaande presentatie gegeven.
Onderstaande vragen komen van onze leden af. Lees hieronder de vragen en antwoorden.
Direct naar:
FAQ - vraag & antwoord over de kentekening van tractoren
Als mijn voertuigen zijn geregistreerd en de kentekens zijn binnen wanneer gaat het in dat ik er enkele kan schorsen, dus de datum van het schorsen dat in gaat voor deze voertuigen?
Kan meteen na de registratie als de kentekencard in het bezit is.
Ook oldtimers (1958) moeten vanaf 2025 een kentekenplaat gaan dragen?
Oldtimers moeten voor 1 januari 2022 (dus tijdens de conversie) geregistreerd worden. In een aantal gevallen hoeven ze pas vanaf 1 januari 2025 een kentekenplaat te voeren.
Maar dat is niet gekoppeld aan een APK (staat dat wel in de planning voor de toekomst?
De APK gaat gelden voor snelle landbouwtrekkers op wielen en is vanuit een Europese richtlijn geregeld. In hoeverre in de toekomst de APK ook zou gaan gelden voor andere trekkers is niet bekend. Overigens geldt er geen APK-verplichting voor voertuigen die met ingang van 1 januari 2021 ouder zijn dan 50 jaar.
We hebben een International 1246 uit 1978, de constructiesnelheid ligt onder de 40 km/h, betekent dit dus inderdaad dat deze niet aan de APK verplicht is vanaf 2021?
Klopt.
Ik las in een van de eerdere berichten een verschil tussen tractoren voor en na 1978, nu zie ik dit nergens meer terugkomen, klopt dit? Zo nee, wat zijn de verschillen?
Je zult waarschijnlijk opgevangen hebben dat voertuigen van voor 1 januari 1978 de mogelijkheid hebben een blauwe kentekenplaat te voeren. Dat klopt ook. Verder is er niets speciaals met deze datum
Heeft het een voordeel om meteen al onze tractoren van kenteken te voorzien (omdat vanaf 2025 alles een kenteken moet hebben)?
Als het bestaande tractoren zijn dan kun je die het beste in de conversie periode registreren. Als je dat na 31 december 2021 nog zou willen dan moeten de voertuigen bij de RDW aangeboden worden voor een goedkeuring. Wil je met de trekkers sneller rijden dan 25 km/h dan moet je direct na de registratie al een kentekenplaat voeren. Alleen als je niet sneller gaat rijden dan 25 km/h kun je het voeren van een kentekenplaat nog uitstellen tot 1 januari 2025. Andersom geldt dus ook: geen gele kentekenplaat dan mag je niet sneller rijden dan 25 km/h.
Kan ik meteen een kenteken aanvragen voor mijn oldtimer uit 58, kan ik dan meteen de afgeknotte driehoek vervangen door de kentekenplaat?
Je kunt je oldtimer direct na 1 januari 2021 laten registreren. Je kunt ook meteen een kentekenplaat bevestigen. Vanaf 1 januari 2025 wordt dat toch verplicht. Als er een retro reflecterende kentekenplaat bevestigd is, is een afgeknotte driehoek niet meer verplicht.
Er mogen voor oldtimer tractoren de normale rechthoekige en vierkante kentekenplaat alsmede de kleinere vierkante plaat t.b.v. motoren worden gemaakt. Waarom zijn de zogenaamde amerikaanse platen niet toegestaan?
Amerikaanse kentekenplaten zijn in principe nooit toegestaan behalve wanneer dit op het kentekenbewijs vermeld is. Dat wordt er uitsluitend op gezet wanneer er niet voldoende ruimte is voor de officiële Nederlandse kentekenplaat.
Wanneer je een GV kenteken aanvraagt voor een Mercedes Benz Unimog, moet je nu meestal bij een RDW vestiging komen voor een technische keuring. Hoe zit dit in de conversieperiode? Is dit geheel schriftelijk / digitaal, of zijn er uitzonderingen?
Tijdens de conversieperiode worden de voertuigen niet geschouwd door de RDW. Tenzij er bij het controleren van de gegevens vragen ontstaan over het voertuig of de identiteit van het voertuig.
Hoe moet het als de GV op iemand anders naam staat?
Dat kan niet. Een GV kenteken is nooit op naam gesteld. Iemand heeft het wel ooit aangevraagd, maar het GV-kenteken hoort bij het voertuig. Tijdens de conversie wordt het voertuig pas voor het eerst officieel tenaamgesteld.
Het chassisnummer/VIN nummer Van enkele tractoren is niet leesbaar of niet aanwezig, Hoe Kan ik mijn voertuigen registreren?
Een VIN-nummer laten inslaan door de RDW.
Moet een geregistreerd voertuig ook WA verzekerd zijn?
Dat geldt nu al voor alle motorvoertuigen. Alleen nu is het vaak een bedrijfsverzekering. Na registratie moet het voertuig op kenteken verzekerd worden. Na ontvangst van de nieuwe kentekencard moeten het kenteken en de meldcode doorgegeven worden aan de verzekeraar.
Hoe gaat dit dan in zijn werk met een verzameling die niet de weg op komen en in een privé museum staan? Moeten deze dan elk jaar geschorst worden?
Als je er zeker van bent dat de voertuigen nooit op de openbare weg gaan komen zou je kunnen overwegen om ze niet te registreren. Maar dan kan later voor extra kosten zorgen als dit mocht veranderen. De enige andere manier is schorsen. Let daarbij op de zogenaamde verzamelaarsregeling schorsen.
Mijn trekker rijdt 20 km/u. Deze hoeft geen kentekenplaat maar moet wel geregistreerd worden?
Klopt. Wel registreren, maar geen kentekenplaatverplichting tot 1 januari 2025. Let wel op de afgeknotte driehoek.
Ik heb een zelfbouw aanhanger voor tractoren te laden, zonder serienummer en typegoedkeuring, wat te doen?
Beginnen met VIN-nummer laten inslaan door RDW.
Blijft het mogelijk om een bestelauto om te keuren tot mmbs voertuig?
Nee, kan niet meer na 1 januari 2021.
Is het toegestaan de bestelauto te blijven rijden?
Dat kan wel. Registreren in de conversieperiode.
Mag je op een oldtimer de blauwe nummerplaten monteren. Vanaf welke leeftijd van de tractor mag dat?
Blauwe platen voeren mag op voertuigen met een DET van voor 1 januari 1978.
Wij hebben verschillende oude trekkers waar het type plaatje van mist, welk nummer moet je dan gaan noteren?
Nummer dat ingeslagen staat in het chassis. Eventueel nummer laten inslaan door de RDW.
Trekkers die 30 km/h kunnen rijden, mogen die ook op 25km/h geregistreerd worden?
Nee.
Moet je APK-keuren boven de 25km/h?
De APK gaat gelden voor trekkers op wielen met een max. constructiesnelheid van meer dan 40 km/h. Dit heeft niets te maken met de rijsnelheid. Zo ja, geld dit ook voor oldtimers? Trekkers met een DET (Datum Eerste toelating) van ouder dan 50 jaar zijn niet meer APK keuring plichtig.
Hoe zit het met woonwagens en aanhangers, ik begreep dat deze boven de 25km/h op eigen kenteken moeten?
Alle (land)aanhangwagens die vanaf 1 januari 2021 nieuw en ongebruikt op de openbare weg gaan komen moeten geregistreerd worden en een kentekenplaat voeren. In de conversie (voor het eerst op de openbare weg voor 1 januari 2021 gelden wat andere regels. Is de max. constructiesnelheid lager dan 25 km/h dan hoeft de aanhangwagen niet geregistreerd te worden. Daarboven wel.
Moeten woonwagens en aanhangers dan ook APK gekeurd worden, of heeft dit ook met leeftijd te maken?
APK-plicht gaat uitsluitend gelden voor snelle trekkers op wielen. Dus niet voor aanhangwagens.
Wordt er rekening gehouden met hobbymatige oldtimers?
Ik weet niet hoe de vraag bedoeld wordt, maar er zijn geen verschillen tussen hobby en beroep.
Heeft het een voordeel om meteen al onze tractoren van kenteken te voorzien (omdat vanaf 2025 alles een kenteken moet hebben)?
Registreren in de conversie kan alleen maar administratief in de periode van 1 januari 2021 tot 1 januari 2022. Daarna moet een voertuig van voor 1 januari 2021 gekeurd worden door de RDW. In een aantal gevallen hoeft de kentekenplaat pas bevestigd te worden vanaf 1 januari 2025.
Ik ben in het bezit van een Unimog uit 1952. Is ongerestaureerd maar wel verzekerd, gebruik hem incidenteel/hobbymatig. Wat moet ik doen om deze Unimog te blijven gebruiken in relatie tot de kentekenregistratie?
Registreren tijdens de conversieperiode. Schorsen kan altijd nog als je er niet mee rijdt.
Als ik het goed begrijp zijn er diverse soorten (blauwe en gele) en maten kentekenplaten voor onze oldtimer trekkers. Wie bepaald het formaat van de kentekenplaat. Is dit aan de eigenaar zelf of wordt dit door RDW voorgeschreven?
Binnen de keuzemogelijkheden die er zijn bepaald de eigenaar dat.
Welke voorschriften gelden voor militaire voertuigen/unimog na terug keuring?
Tot 1 januari 2021 kan dit zogenaamde terugkeuren nog. Voertuig wordt dan een MMBS en moet voldoen aan de permanente eisen voor een MMBS. In de conversie kunnen deze voertuigen gewoon geregistreerd worden zonder dat ze gekeurd hoeven worden. Vanaf 1 januari 2021 kunnen voertuigen niet meer terug gekeurd worden naar MMBS. Dan zal voor deze militaire voertuigen een andere voertuig categorie gekozen moeten worden om ermee op de openbare weg te gaan rijden.
Dienen tractoren met ijzeren wielen of ijzeren rupsen, welke geen gebruik maken van de openbare weg, maar wel op tentoonstellingen gebruikt worden, geregistreerd te zijn?
Nee. Als ze maar nooit op de openbare weg komen.
Hoe werkt het als je nog een origineel linnen kenteken van een trekker (1952) hebt? Kun je dit originele kenteken nummer dan nog verkrijgen?
De linnen kentekenplaat mag niet gebruikt worden. Elk voertuig dat voer registratie aangeboden wordt krijgt een nieuw kenteken. Voor trekkers beging dit met TBB-………… Als het linnen kenteken een GV-kenteken is kan in principe het kentekennummer blijven bestaan. De linnen kentekenplaat moet wel vervangen worden door een GAIK-plaat (geel met een blauw vlakje) of eventueel een blauwe plaat als de DET van voor 1 januari 1978 is.
Is het mogelijk voor tractoren voor 1978 de in bezit zijnde gele GAIK kentekenplaten om te ruilen tegen blauwe kentekenplaten?
Alleen als het om een GV-kenteken gaat.
Mijn vader heeft enkele trekkers maar geen computer en geen Digid. Moet hij voor registratie naar een RDW loket of mag ik dat met mijn Digid voor hem doen?
De nieuwe eigenaar moet zich identificeren met DigiD. Kan dus niet met een ander DigiD.
Is het nodig bij projecten die over 10 jaar waarschijnlijk klaar zijn en binnen liggen ook al een kenteken aan te vragen?
Als een voertuig gedemonteerd is om opgeknapt te worden (de diverse onderdelen zijn aanwezig en je weet wat voor voertuig het gaat worden) en je hebt een VIN-nummer in het chassis dan kan dat en is zelfs aan te bevelen. Na de conversie periode moet het voertuig voor registratie gekeurd worden. Tijdens de registratie wordt het voertuig in principe niet gezien en gekeurd door de RDW. Voertuig moet wel na revisie of opknapbeurt aan de permanente eisen voldoen. De handhaver kan hierop toezien als het voertuig later op de openbare weg komt.
Wat is het verschil tussen type en handelsbenaming? Welk bouwjaar geef ik op als ik alleen weet dat de trekker tussen 1970 en 1972 gebouwd is?
Soms is het verschil tussen type en handelsbenaming moeilijk te maken. Maar let bij het invullen ook op de extra info die hierover vermeld staat bij het infoblokje. Maak gewoon een logische keuze bij het bouwjaar. Buiten de bouwperiode een datum kiezen valt in elk geval op.
Moet je ook aangeven of een trekker voorzien is van een snelgang? Denk bijvoorbeeld aan Lanz Bulldog die originele constructiesnelheid heeft van 20 k m/uur, maar met snelgang 35 km/uur loopt.
Het gaat om de maximale constructiesnelheid van het voertuig. Ofwel hoe hard mag en kan het voertuig (volgens de fabrikant rijden). In welke snelheid of stand van de aandrijving dit gebeurt is niet van belang
Auto aanhanger < 750kg achter tractor <25kmph, moet deze op termijn een eigen plaat of hoeft dat niet?
Aanhangwagens met een toegestane max. massa zijn niet registratie- en kentekenplaatplichtig (geldt voor zowel snelverkeer als langzaam verkeer).
Mogen blauwe 18.2 amerikaanse platen ook besteld worden en gemonteerd worden?
Nee. Deze platen zijn niet toegestaan.
Moet een oude vrachtwagen aanhanger apk gekeurd worden als ze achter een tractor hangen?
Een oude vrachtwagen aanhangwagen moet sowieso al gekentekend zijn en geregistreerd staan als voertuig categorie O. Deze voertuigen zijn mogelijk al APK plichtig als O-categorie. Het maakt niet uit of je die achter een vrachtwagen of een trekker hangt. Let op: aanhangwagens van de categorie R of S zijn straks niet APK=plichtig. En als de vrachtwagen aanhangwagen van de categorie O ouder is dan 50 jaar ook niet vanaf 1 januari 2021.
Kun je meerdere tractoren in één keer registreren of moet je per tractor registreren en betalen?
In principe gaat het 1 voor 1. In de loop van het eerste kwartaal komt er wel een mogelijkheid om meer dan 25 voertuigen tegelijkertijd te registreren. Maar die mogelijkheid is er nog niet op 1 januari 2021.
Straks was er spraken over dat je niks mag veranderen aan de trekker maar hoe zit dat als je met meerdere spoorbreedtes werkt zoals 1.5 meter 1.8 meter en 2.25 meter of wel dubbellucht er aan hebt?
In de typegoedkeuring is de breedte van het voertuig opgegeven. Die kan eventueel variabel zijn. Dubbel lucht kan gewoon gemonteerd worden. Zolang de maximale breedte niet overschreden wordt.
Moet de persoon die de trekker opgeeft ook de betaling doen? Er zijn eigenaren zonder iDeal.
Iemand anders zou kunnen betalen.
Hoe gaat het met een vrachtwagen aanhanger. Die is afgemeld bij de RDW. Om gebruikt te worden voor langzaam verkeer. En nu weer op kenteken moet om te mogen gebruiken. En niet in de regels voor vracht verkeer hoeft te voldoen.
Die aanhangwagen bestaat niet meer voor de RDW. Als je in de conversie VIN-nummer en merk gaat opgeven kan het zijn dat de systemen dit voertuig herkennen en dat er vragen gesteld gaan worden. Op zich is vervolgens registreren als aanhangwagen van de categorie R (landbouwaanhangwagen geen probleem). Hij moet gewoon voldoen aan de permanente eisen van een landbouwaanhangwagen (Hoofdstuk 5 van de Regeling voertuigen).
Presentatie RDW
Presentatie Overwater
Deel dit bericht
Aftermovie Internationaal Historisch Festival 2024 Panningen
Even terugkijken! Het Internationaal Historisch Festival 2024 zit erop, en wat een editie was het! Met bijna 25.000 bezoekers hebben we meer dan 3000 tractoren ...
Lees dit bericht
!! EVEN GOED OPLETTEN !!
Zoals eerder gemeld gaan de inschrijvingen voor het IHF vanavond om 18.00uur open! De pagina om digitaal in te schrijven vind uw op www.ihfinschrijvingen.nl Een ...
Lees dit bericht
Rectificatie Stationaire motoren show Nuenen
In de klep van april, nr 260, stond op pagina 11 een artikel over de motoren show in Nuenen. Hier stond helaas de verkeerde link ...
Lees dit bericht